Hissen som går som tåget  

2016-09-06 11:03

Flera hissar i en loop istället för en per schakt

År 1857 byggdes den första passagerarhissen. Medan flygindustrin sedan dess gått från ingenting till interkontinentala jetplan har hissarna stått mer eller mindre stilla med sina schakt och motvikter. Nu är det dags för förändring - Articulated Funiculator.

Idén bakom Articulated Funiculator började som ett skämt efter att några medarbetare på Tyréns åkt bergbana i Hong Kong.

- Men ju mer idén utvecklades desto bättre framstod den, säger Fritz King, affärsutvecklare på Tyréns.

År 2012 presenterades idén för första gången på en internationell konferens om extremt höga hus i Shanghai. Den togs väl emot och nu, fyra år senare, har hisslösningen finslipats och bland annat involverat omkring 30 studenter från KTH, Uppsala Universitet, Högskolan Dalarna och Örebro universitet.

- En hiss är egentligen bara en box med en motvikt. Varje hiss kräver sitt eget hisschakt. Ju högre en byggnad är desto fler hissar behövs. I skyskrapor kan hisschakten ta upp så mycket som 30–40 procent av ytan, säger Fritz King.

Tyréns hisslösning kan liknas vid ett tåg som går i ett jämnt flöde och stannar på utvalda våningsplan. I stället för ett schakt och en jämvikt per hiss går flera hissar i en loop i ett cirkulärt schakt. Det innebär att hissystemet bara behöver två vertikala schakt. Dessa kan även användas som bärande delar i byggnadens hörn. De olika vagnarna väger upp varandra som i en bergbana.

- Vi ser det som ett vertikalt åkande tåg som snabbt förflyttar många personer samtidigt, lite som en tunnelbana i luften. Tågen rör sig vertikalt till utvalda våningar där det finns stationer. Den tar betydligt mindre plats än konventionella hissar, vilket leder till mer yta att hyra ut i husen och också att det behövs mindre byggmaterial. Hissarna drar mindre ström och vagnarna kan kopplas av på helger när färre åker eller när det behöver göras underhåll.

- I dag sker underhåll inne i hisschaktet, kanske 400 meter upp i luften. Våra vagnar kan kopplas av för underhåll och för att minska slitage och energiförbrukning. Vår hiss sparar utrymme, energi och kostnader, säger Fritz King.

Än så länge finns hisslösningen bara som prototyp. Nästa steg är en Articulated Funiculator i full skala.

 

Artikeln är hämtad ur Tyréns tidning Innovation >>

Läs mer om projektet och se två filmer om Funiculator >>

Läs mer om Tyréns alla FoU-projekt >>

Text: Sofia Hällsten

Projektet finansieras av Sven Tyréns Stiftelse och Bygginnovationen/Vinnova.

{{item.Firstname}}-{{item.Lastname}}

{{item.Firstname}} {{item.Lastname}}

{{item.Title}}

{{item.Office}}

{{item.Phone}}

{{truncateEmail(item.Email)}}

{{VCardText}}