Nyheter
21 november 2025

Innovation och samarbete när Norrköpings nya bågbro växte fram

När den nya Femöresbron invigdes våren 2025, var det slutet på en lång process som startade redan 2016. Den nya bågbron blev inte bara en efterlängtad länk mellan Kneippen och Himmelstalund i Norrköping, utan även ett exempel på nytänkande och framgångsrikt samarbete inom anläggningsbranschen.

Den gamla bron låg många Norrköpingsbor varmt om hjärtat och diskussionerna om dess framtid var intensiva under flera år. Vissa ville reparera den gamla bron och andra ville återskapa en ny i samma stil. Förutsättningarna för en reparation fanns dock inte, och kommunen tog senare ett beslut om att bygga en helt annan brotyp, en bågbro som lyftes på plats i januari 2025. 

Tyréns många kompetenser gav effekt

Tyréns hade helhetsansvar för projektering och merparten av insatserna under arbetets gång. Totalt medverkade ett tjugotal medarbetare från olika delar av verksamheten, med expertkunskaper inom områden som brokonstruktion, gata/mark, geoteknik, landskap, elprojektering, miljö och arbetsmiljö. Resultatet blev ett tydligt exempel på hur bredden inom Tyréns skapar helhetslösningar med kvalitet och hög kundnöjdhet.

– Det här projektet visar verkligen styrkan i att vi kan samla så många olika kompetenser inom Tyréns. Att knyta ihop säcken efter en så lång process som nio år är också något som vi är stolta över, säger Simon Skoglund, uppdragsansvarig på Tyréns.

I framkant inom anläggningsområdet

Projekteringen innehöll flera avancerade tekniska lösningar och arbetssätt som är nya för oss i anläggningsbranschen. Tillsammans med Rundquist Arkitekter och Black Ljusdesign arbetade nästan alla parametriskt i Rhino/Grasshopper och Tekla Structures. Upplägget möjliggjorde ett modellbaserat arbete där konstruktionen kunde editeras och visualiseras sömlöst, vilket även underlättade produktionen genom exempelvis maskinstyrning och produktionsplanering. En annan avancerad lösning var de två TMD:er som genom detaljerad FEM-analys visade sig behövas, knappt synliga men som avsevärt förbättrar komforten med avseende på svängningar och vibrationer.

– När det gäller bärverket så är den nya Femöresbron en bågbro på riktigt, där bågen och dragstagen fyller sin funktion och inte bara är ett estetiskt inslag vilket var en förutsättning för att kunna lyfta bron på plats, berättar Simon Skoglund. 

Lärdomar och positiv uppmärksamhet

Att driva ett projekt över nästan ett decennium innebar utmaningar. Förändringar i projektgruppen, politik, samarbetspartners och styrande förutsättningar kring kultur-, natur- och markmiljö krävde flexibilitet för att förstå kundens affär och att kunna vara rådgivande konsulter hela vägen.

– Projektet bröt ny mark och vi fick med oss flera viktiga insikter inför framtida projekt. Det handlar bland annat om juridiska tillståndsprocesser, och vikten av att tidigt kunna förutse byggbarhet och entreprenörers behov på en svåråtkomlig plats, menar Simon Skoglund. 

Stålbyggnadspriset 2025

Femöresbron har nu även uppmärksammats genom en nominering till Stålbyggnadspriset 2025. Av 25 bidrag är bron nu en av fyra finalister, vilket är en bekräftelse på att projektet väckt intresse även utanför Norrköping.

Femöresbron i korthet

Uppdragsgivare: Norrköpings kommun
Uppdrag: Projektering av ny bågbro
Tidsperiod: 2016–2025
Tyréns roll: Huvudprojektör och samordnare
Samarbete: Rundquist Arkitekter, Black Ljusdesign
Entreprenör: NCC
Utmärkelser: Finalist Stålbyggnadspriset 2025

Fotograf: Kasper Dudzik