Svenska hamnar står inför stora omställningsbehov. Nya rapporteringskrav, ökade klimatambitioner och teknikutveckling gör att hamnarnas hållbarhetsarbete blir till en strategisk verksamhetsfråga.
Moa Andersson Braz som är hållbarhetskonsult på Tyréns, har arbetat nära både Ystads och Göteborgs hamnar samt Copenhagen Malmö Port, med stöd för att navigera rätt inom hållbarhetsområdet.
– Fler svenska hamnar behöver ta ett helhetsgrepp på ESG-frågorna. Det handlar om att förstå hamnens påverkan och de finansiella riskerna, och att omsätta svaren i konkreta åtgärder.
Bakgrunden till ett ökat hållbarhetsfokus för hamnarna under senare år, har bland annat EU:s CSRD-direktiv som skärpt kraven på hållbarhetsrapportering. En central del i det här arbetet är den så kallade dubbla väsentlighetsanalysen. Här kartläggs var verksamheten har störst påverkan på miljö och samhälle, och vilka risker och möjligheter som är mest betydelsefulla för hamnens utveckling.
En annan viktig drivkraft är den så kallade EU-taxonomin, där hamnarnas miljömässiga hållbarhet mäts enligt specifika kriterier. Det här innebär att hamnarna kan klassas som miljömässigt hållbara, vilket ökar möjligheterna till gröna lån och finansiering.
– När vi vet var hamnens påverkan är som störst kan vi prioritera rätt insatser. Nästa steg är sedan att ta fram policies, mål och handlingsplaner, ofta genom workshops där flera delar av organisationen är delaktiga.
Elektrifiering och så kallad landström är två exempel på åtgärder för att minska utsläppen. Men för att lyckas fullt ut menar Moa Andersson Braz att det krävs mer av samarbete mellan hamnar, rederier, transportörer och andra aktörer i logistikkedjan.
– En hållbar hamn kräver så mycket mer än enbart fokus på hamnbolaget. Vi måste arbeta tillsammans för att skapa lösningar som fungerar i hela transportkedjan.
Hållbarhet är inte heller bara ett område som drivs av regelkrav, utan det kan även vara en aspekt som driver affärer.
– Genom att visa på ett seriöst hållbarhetsarbete kan hamnarna attrahera investeringar och nya kunder, samt mer gynnsamma försäkringslösningar. Det handlar både om riskhantering och affärsutveckling, avslutar Moa.
Bild: Mediabank - Göteborgs Hamn