En ökad elektrifiering är viktig för att vi ska klara av samhällets uppställda klimatmål. För hamnar finns det dock flera utmaningar när det gäller just elektrifiering och så kallad laddinfrastruktur. Först och främst krävs utbyggnad av själva kapaciteten för elnäten, samtidigt som det behövs en fartygsflotta som kan drivas på el.
Att leverera effekt till hamnarna kräver kraftledningar med hög kapacitet och tillräckligt kraftfulla ställverk i anslutning till hamnen. I nuläget sker sällan produktion av el i anslutning till hamnar, vilket innebär behov av transmission via elnät som ofta har begränsad kapacitet. Inte minst eftersom samhällets krav ändras snabbt och utbyggnad av infrastruktur tar tid. Därför råder det inget tvivel om att det krävs en omfattande utbyggnad av infrastruktur till hamnarna för att möta framtidens energi- och effektkrav.
– Idag är det främst mindre båtar som går kortare sträckor som kan ansluta till laddinfrastruktur, samtidigt som lösningar med landström för större fartyg även blir allt vanligare. Det blir med andra ord allt mer viktigt för svenska hamnar att förbereda sig för en elektrifierad framtid. På Tyréns kan vi erbjuda en unik helhetslösning, med kompetens inom elkraft och tillstånd, samt kunskaper om byggnation av hamnanläggningar, menar Martin Hörngren, Affärsutvecklare Hamn och marina anläggningar, på Tyréns.
I Norge är Oslo hamn en av de första huvudstadshamnarna i världen med landström för både färjor och kryssningsfartyg. Här har hamnen även kombinerat elektrifieringen med satsningar på batteridrivna färjor i lokaltrafiken.
– Gemensamt för många internationella satsningar på elektrifiering, är att de kombinerar teknisk infrastruktur som landström, laddstationer och batterilösningar med styrmedel som rabatter på avgifter och miljökrav. De arbetar ofta även i partnerskap mellan hamn, rederier, teknikleverantörer och myndigheter, berättar Anders Bratt, Affärsutvecklare Elkraft, på Tyréns.
Här på hemmaplan har Stena Line investerat i batterilösningar och planerar för helt elektrisk drift på sträckan Göteborg - Fredrikshamn. En del av den här framtidslösningen återfinns finns i Arendals hamn, där Tyréns har bidragit genom att utreda förutsättningarna för anslutning av det batteridrivna fartyget Elektra. Fartyget ska bli världens första fossilfria så kallade RoPax-fartyg i sin storlek. Med sina 215 meter kommer fartyget att rymma 1 200-1 500 passagerare, och med en batterikapacitet på cirka 70 MWh kan den då avverka sträckan Göteborg-Frederikshavn helt på el.
”För att minska behovet av omfattande utbyggnad av nätstrukturen, kan alternativet vara att flytta själva produktionen av el närmare hamnen. ”
I Sverige har forskningsinstitutet RISE drivit utvecklingen mot elektrifierade hamnar genom projektet I.Hamn. Målet har varit att även små och medelstora hamnar ska bli aktiva energinoder – det vill säga nav där el kan tas emot, lagras, produceras och distribueras till både fartyg, fordon och det lokala elnätet. Projektet har bland annat arbetat med lösningar som:
På flera platser i Europa har havsbaserad vindkraft redan kopplats ihop med hamnar. Till exempel använder Esbjerg hamn i Danmark flera havsbaserade vindparker i Nordsjön, där elen matas in i det lokala nätet och används för hamnens drift och landström till fartyg. Ett annat exempel är Aberdeen Harbour i Skottland som får el från närliggande havsbaserade vindkraftverk, och som även har byggt ut landströmsanläggningar för fossilfri el till fartyg.