Nyheter
9 april 2021

Stockholm Norvik Hamn är totalvinnare av Årets Bygge 2021

Stockholm Norvik Hamn togs i bruk under 2020 och blev därmed Sveriges första stora nybyggda godshamn på flera decennier. Tyréns har projekterat järnvägsanläggningen vid hamnen samt anslutningen till Trafikverkets spår på Nynäsbanan.

Årets Bygge är ett prestigefyllt pris som årligen delas ut av tidningen Byggindustrin. Juryns motivering säger det mesta om vilket enormt stort projekt Stockholm Norvik Hamn är:
”Totalvinnaren i Årets Bygge 2021 är inte ett bygge – utan flera komplexa i ett. Vägar, broar och byggnader som knyts ihop med tågspår, tunnel och en godsterminal i världsklass. Budget- och tidsplan är oklanderlig, samverkan mellan de 40 olika entreprenörerna imponerande och skadestatistiken osannolikt föredömlig.”

Förutom totalvinsten av Årets Bygge tog projektet även förstaplatsen i kategorin Infrastruktur.

En hållbar hamn med effektiv och hållbar transportlösning
Tyréns ansvarade för Järnväg BEST, det vill säga: bana, el, signal, tele och kanalisation, samt GOP (Godkännandeprocess mot Transportstyrelsen). I praktiken innebar det att Tyréns projekterade förfrågningsunderlag och bygghandlingar till två utförandeentreprenader för järnvägsanläggningen, en för delen inne på Stockholms Hamnars anläggning och en för delen på Nynäsbanan där en anslutningsväxel lagts in för att ansluta spår ner mot Stockholm Norvik Hamn. Tyréns hanterade även godkännandeprocessen mot Transportstyrelsen så att anläggningen blev säker och godkänd för tågtrafik.

– Stockholm Norvik Hamn är en ny och modern hamn, byggd med den senaste tekniken, med ny infrastruktur som ger direkt anslutning till befintlig motorväg och järnväg. Det var ett roligt och annorlunda uppdrag för oss som jobbar med järnväg och det känns kul att projektet nu uppmärksammas genom att de har vunnit inte bara ett utan två fina priser, säger Karin Fenger-Krog, uppdragsledare och avdelningschef för järnväg, bana och mark på Tyréns.

Fakta Stockholm Norvik Hamn
Stockholm Norvik Hamn täcker en 44 hektar stor yta, det vill säga lika stort som 62 fotbollsplaner. På denna yta ryms, förutom en 1325 meter lång kaj, bland annat en bangård, järnväg, broar, en bergtunnel, egen vattenreservoar och flertalet stora byggnader. Själva hamnen är uppdelad i en containerhamn och en hamn för rullande gods.

Vattendjupet på 16,5 meter gör att de har möjlighet att ta emot de största fartygen som går i Östersjön. I hamnen hanteras både import och export av varor till och från hela Sverige och här finns även en av Sveriges fem gränskontroller för livsmedel.

Järnvägen ger möjlighet till miljövänliga transportvägar mellan hamnen och övriga Sverige. Även den moderna teknologin i hamnen bidrar till en minskad miljöpåverkan.

Byggfasen i projektet pågick under fyra år och totalt deltog ett 40-tal entreprenörer från bygg- och anläggningsbranschen.

Foto: Stockholms Hamnar 

Stockholms nya storhamn Norvik