Svenska hamnar har i århundraden varit nav för handel, transporter och ekonomisk utveckling. I dag står de inför nya utmaningar i form av bland annat klimatomställning, energiförsörjning, säkerhetspolitiska krav och förändrade globala handelsmönster. En ny undersökning från Tyréns visar nu att det finns både stora möjligheter och tydliga problem för landets hamnar.
Frågan om havsbaserad vindkraft är viktig för Sveriges framtida energiförsörjning. Trots det uppger endast 26 procent av hamnarna att de har ett pågående planeringsarbete för att kunna hantera framtida vindkraftsparker till havs.
– Fler hamnar måste sätta i gång med planeringsarbetet för framtiden, och de behöver få bättre uppbackning från våra politiska beslutsfattare, såväl på det kommunala planet som på riksnivå, säger Martin Hörngren, affärsutvecklare Hamn och marina anläggningar på Tyréns.
Utmaningen blir än större i ljuset av att internationella aktörer redan bygger ut kapacitet för havsbaserade vindkraftsparker. Om svenska hamnar inte agerar riskerar de att hamna på efterkälken i en utveckling som är avgörande för både energiförsörjning och klimatomställning.
På den positiva sidan finns en stark framtidstro och en tydlig vilja till klimatomställning. Hela 60 procent av hamnarna uppger att arbete eller planering pågår för elektrifiering, och tre av fyra tror att laddinfrastruktur för fartyg kommer att finnas på plats inom tio år.
– Elektrifieringen är en nyckelfråga för att minska klimatpåverkan och samtidigt stärka konkurrenskraften. Här ser vi att många hamnar redan är på god väg, menar Martin Hörngren.
Framtidens hamnar väntas även påverkas av förändrade handelsmönster. Allt fler rederier organiserar sig i globala allianser, vilket gör att vissa hamnar riskerar att tappa volymer om de inte kan erbjuda rätt kapacitet. Samtidigt blir fartygen större och kräver djupare farleder och mer avancerad logistik, vilket leder stora investeringar för hamnar som vill vara konkurrenskraftiga.
Trots utmaningarna finns det ljuspunkter. Undersökningen visar att 74 procent av hamnarna redan i dag har en anslutande järnväg, vilket ger goda möjligheter till att utveckla hållbara transportlösningar.
– Vår undersökning visar på både ljuspunkter och orosmoln. Hamnarna ligger långt framme i den egna gröna omställningen, men släpar efter när det gäller beredskap för havsbaserad vindkraft och även NATO-anpassning. För att möta framtidens krav krävs både politiska beslut och strategiska investeringar, avslutar Martin Hörngren.