Nyheter
10 februari 2016

Tyréns byter logotyp

Tyréns utvecklas och företaget har vuxit från 600 till drygt 1600 konsulter på bara några få år. Dessutom har Tyréns tjänster utvecklas från en fokusering på tekniska lösningar till lösningar inom i stort sett alla discipliner inom samhällsbyggnad. Företagets forsknings- och utvecklingsverksamhet blir samtidigt allt starkare och den samlade kompetensen ger allt fler och större uppdrag. Denna förändring av företaget vill Tyréns spegla i en ny logotyp. Borta är den fyrkantiga loggan och istället kommer en som symboliserar innovation och samarbete.

Tyréns grundades 1942 och har under åren utvecklats från att kallas ingenjörsbyrå till teknikkonsultföretag och idag samhällsbyggnadsföretag. På samma sätt som företaget kan beskrivas på nya sätt i ord vill Tyréns även spegla sin verksamhet i en ny logotyp. Sedan 1977 har företaget använt en logotyp med ett liggande T i en fyrkant. Logotypen har andats ”ritning” och konstruktion. När nu företaget förändrats vill Tyréns spegla detta i en ny logotyp för att visuellt uttrycka bredden i företagets olika delar och styrkan i strukturen. Allt för att återspegla ett starkt, sammanhängande, framåttänkande, lösningsorienterat företag som är Tyréns.

– Vår logotyp har hängt med länge men vi är inte samma företag idag som då, säger Ulrika Francke, vd för Tyréns. Därför lanserar vi en ny logotyp som bär ett bredare och modernare budskap om oss.  Jag gillar att den tydligt visar på Tyréns fokusering på samarbete.

Nu lanseras den nya logotypen och under 2016 kommer Tyréns sedan att arbeta med att stärka varumärket på olika sätt. I det arbetet kommer företaget bland annat arbeta med kärnvärdena Öppenhet, Nyfikenhet och Samspel på olika sätt.

– Grundtanken är den att Tyréns framgång står och faller med viljan och förmågan till samspel, där företaget bidrar aktivt med lösningar på kundernas utmaningar, berättar Ulrika Francke. Men ett gott samspel är lika viktigt internt som externt. Respekt och lyhördhet, välvilja och glädje är en utmärkt grogrund för goda relationer och trygghet – och därmed förmågan att skapa värde för våra kunder och vår omvärld.­