I den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden i Stockholm står två vackra gasklockor. De har stått där de senaste 120 åren, och det är nu dags att omvandla dem till nya verksamheter anpassade till 2020-talet. I Gasklocka 2 pågår arbetet för fullt för att förvandla den gamla gasklockan till en ny och modern kulturscen. Tyréns har varit involverade sedan 2017 som konstruktörer i uppdraget.
– Det här uppdraget är unikt på det sättet att vi behåller den gamla gasklockan, samtidigt som en ny byggnad byggs inuti den för att möta de nya behoven och de moderna kraven, berättar Pedro Studer Ferreira, uppdragsansvarig på Tyréns.
Genom att bygga en byggnad inuti Gasklocka 2 kan det kulturhistoriska värdet, gasklockans volym och rymd bevaras.
Att återanvända den gamla byggnaden minskar miljöpåverkan och visar på möjligheterna att omvandla en gammal byggnad till nya användningsområden.
– Att återanvända den gamla byggnaden på det här viset minskar även miljöpåverkan, det visar på möjligheterna att omvandla en gammal byggnad till nya användningsområden, säger Maja Björnberg, handläggare inom konstruktion.
Våren 2022 har arbetet med gasklockan blivit synligt för den breda allmänheten, då taket på Gasklocka 2 revs. Det tidigare taket var blåklassat och kulturhistoriskt värdefullt, varpå det nya taket kommer att bli en kopia som efterliknar det gamla taket. Med det nya taket på plats kommer det att möta dagens säkerhetskrav och normer, men även klara av scenutrustning hängandes från taket.
– I det här uppdraget är det flera tekniska utmaningar som är unika, och som vi inte har mött tidigare. Det är ett komplext hus i grunden, och det är många olika behov som den nya byggnaden ska fylla, vilket gör uppdraget extra spännande och lärorikt, säger Niklas Karlsson, handläggare inom konstruktion.
När Gasklocka 2 är färdigställd kommer salongen att inrymma 1 750 platser för sittande publik eller 2 300 ståplatser, samtidigt som den inre byggnadens tak kommer att kunna nyttjas för restaurang och event.
Läs mer om Gasklocka 2 hos Stockholms stad.